Profectus LinkedIn growth consulting

Einde vakantieperiode = stres ALERT

Einde vakantieperiode = stres ALERT
Overig
De vakantietijd is (bijna) voorbij, regelmatig komen er signalen binnen van werknemers die zeggen dat de mailboxen ontploft zijn en dat nu iedereen ramvol met werk zit. En daar blijft het niet bij, ook de “gezinscarroussel” is opgestart met al het regelwerk met het halen en brengen van de kinderen is weer begonnen. Veel werknemers staan nu al bijna in het rood qua stress en de winter moet nog komen, een signaal dat ik zelden eerder zo vroeg in het jaar gezien heb.

De vakantietijd is voornamelijk voorbij voor degenen met schoolgaande kinderen, want in september gaat massaal nog de populatie op reis die niet gebonden is aan schoolvakanties en dit was tevens in juni ook al het geval.

Kortom 4 maanden lang neemt vrijwel iedereen in bedrijven vrij en moet er een overdracht geregeld worden, mailboxen moeten weer worden opgeruimd en werknemers moeten zich weer herpakken in het werkritme. Doordat er al een arbeidstekort en een vrij hoog ziekteverzuim is, ben ik nu bang dat er nog een hoop werknemers op omvallen staan.

Was er in vorige jaren minder stress? Reken maar van YES! De economie was minder booming waardoor er minder projecten waren en er was meer personeel aanwezig om het werk te verdelen. EN na de pandemie willen velen door dat constant AAN staan via teams/zoom en de hoge werkdruk, 2 a 3 weken in de vakantie helemaal afschakelen, dus 0 mail lezen en niks met werk doen in de vakantie. Dit komt als een boomerang terug in je gezicht. Mijn credo is altijd je mail elke dag op je telefoon bij te houden en de rommel te deleten zodat de inbox eigenlijk voor de helft al opgeruimd is, wat degelijk helpt. Wat kan ik hier nou mee? Het is duidelijk dat dit geen makkelijke opgave is voor werkgevers om op te pakken. Hier zijn dus een paar actiepunten die jouw organisatie kan ondernemen om dit probleem goed aan te pakken.

1. Overdracht & planning

Als organisatie moet je van tevoren een voorbereidende overdracht en planning kunnen opzetten. De beste manier om dit te doen is door een centrale online werkplek te hebben waar je alle documenten, instructies en taken overzichtelijk kunt inventariseren. Dit maakt het proces makkelijker voor het overdragen van werk. Het helpt ook om verantwoordelijken te hebben die deze werkplekken overzien en ervoor zorgen dat alles wordt bijgehouden. Hiermee kan het werk van de afwezigen gemakkelijk worden opgepakt door andere collega’s, wat ervoor zorgt dat niet het hele schip zinkt als een paar mensen op vakantie gaan.

2. Vakantieplanning & coördinatie

Wees proactief in het plannen van de vakanties van jouw werknemers. Communiceer duidelijk het belang voor de organisatie om de vakantieperiodes in verband met de werklast gelijkmatig te verdelen. Stel een fysieke of digitale kalender op waarin werknemers hun vakantiedagen maanden van tevoren kunnen aangeven. Hierdoor kunnen overlappende afwezigheden worden geminimaliseerd en zodat er niet één persoon in een leegstaand kantoorgebouw zit. 

3. Inbox beheer

Dit actiepunt ligt meer in de handen van de werknemers, maar je kunt dit alsnog aanmoedigen als werkgever. Zorg ervoor dat je werknemers regelmatig hun e-mails opruimen.  Het is essentieel om onnodige rommel te verwijderen. Categoriseer ook relevante e-mails. Als ze deze categoriseren, wordt het veel makkelijker voor hen om hun werk op te pakken. Zo kunnen ze in één oogopslag zien wat waarbij hoort en kunnen ze gericht aan de slag gaan met wat prioriteit heeft.

4. Flexibele werkregelingen

Dit is de meest vanzelfsprekende oplossing voor dit probleem: flexibele werkregelingen. Hoewel het niet voor elk bedrijf en elke functie haalbaar is om dit te implementeren, helpt dit werknemers toch om meer rust te vinden. Bekende mogelijkheden zijn thuiswerken of glijdende uren. Hiermee help je jouw werknemers een evenwicht te vinden tussen hun werk en gezinsleven. Vertrouw me, Je wilt liever zitten met werknemers die niet constant hoeven te stressen wie de kinderen ophaalt van school.

Conclusie

We moeten natuurlijk afwachten hoe dit alles zich zal ontwikkelen. Wel kunnen we in ieder geval bewust zijn van de situatie en enige schadecontrole toepassen om te voorkomen dat iedereen met een burn-out gaat zitten.

 Samenwerking tussen Anas Moussa & Gunnar van Eekhout van Profectus en Job Willems

Deel deze blog?