Profectus LinkedIn growth consulting

In 4 stappen top of mind bij jouw ideale doelgroep

Binnen 4 stappen 'top of mind' bij jouw doelgroep
LinkedIn strategie
Je herkent het vast wel: sommige professionals lijken altijd bovenaan de lijst te staan wanneer mensen denken aan experts in hun vakgebied. Ze zijn 'top of mind'. Maar hoe bereik je dit niveau van erkenning bij jouw ideale doelgroep?

In deze blog ontdek je niet alleen de zes essentiële stappen om top of mind te worden bij je doelgroep, maar ook wat voor directe voordelen dit met zich mee brengt.

Kortom, leer hoe je jezelf waardevoller maakt voor je connecties, hoe je je netwerk uitbreidt en hoe je een autoriteit wordt binnen jouw branche.

Stap 1: Optimaliseer voor je doelgroep op LinkedIn

Alles wat je doet op LinkedIn (en eigenlijk alles op marketing-gebied) moet je kunnen beredeneren vanuit je doelgroep. 

Ik snap dat je graag vertelt waarom jouw dienst of product zo geweldig is, dat vind ik zelf namelijk ook heel leuk om te doen. Maar denk eens aan jouw doelgroep; vinden zij dit ook interessant? 

Om je hier een handje bij te helpen heb ik hier 3 simpele vragen die je jezelf moet stellen over jouw doelgroep. 

  1. Wie zijn ze?
    • Denk aan: Functietitel, branche, locatie, aantal werknemers, etc.  
  2. Wat vinden ze interessant? 
  3. Wat zijn hun pijnpunten en hoe verhelp jij deze? 
  4. Hoe ga je dit duidelijk maken via LinkedIn? 

Als je deze vragen voor het eerst ziet denk je misschien bij jezelf ‘dit is toch logisch’ of je begint meteen een heel verhaal te vertellen. 

Maar het simpel houden is juist de kunst. Dus ga er eens voor zitten met een A4’tje en probeer deze vragen met 1 zin te beantwoorden.

Met de antwoorden op deze vragen kan je nu jouw profiel, posts en connectieverzoeken laten aansluiten op jouw doelgroep.

Weet je niet waar je moet beginnen?  Via deze checklist kan je van start gaan om jouw profiel te optimaliseren.

Stap 2: Maak dagelijks nieuwe connecties

Naar aanleiding van stap 1 heb je nu een simpele definitie van jouw doelgroep. Tijd om te zoeken dus. 

LinkedIn maakt namelijk aanbevelingen voor nieuwe connecties o.b.v. jouw bestaande netwerk. Grote kans dus dat deze goed aansluiten op jouw doelgroep en sneller zullen accepteren omdat jullie een connectie of iets dergelijks met elkaar delen! 

Figuur 1 – vind aanbevolen connecties op LinkedIn

Je kunt bij bekende uit je netwerk naar ‘gemeenschappelijke connecties’ zoeken. Hier gelden eigenlijk dezelfde punten als die ik hierboven noem. 

Dan is het eindelijk tijd om buiten het directe netwerk te gaan zoeken. Hier zie je pas echt de kracht van LinkedIn. De standaard LinkedIn zoekfunctie is al een wondermiddel voor de gemiddelde gebruiker. 

Met een druk op de knop krijg je resultaten van honderden mensen die potentieel interessant voor jouw business kunnen zijn. 

Het kan zo simpel zijn als: functietitel = ‘HR-Manager’ & Locatie = ‘Randstad’   

Hier het resultaat: 

Met 15 min per dag kom je al een eind op gang. Schrijf een simpel berichtje over iets dat je op hun profiel ziet. Wees hier dagelijks mee bezig en je wordt er vanzelf beter in!

Wel is de standaard zoekfunctionaliteit van LinkedIn redelijk beperkt en als je heel specifiek wilt gaan zoeken zou ik aanraden om eens naar een LinkedIn sales navigator te kijken of dit uit te besteden aan een andere partij.

Stap 3: Engage met je (nieuwe) connecties 

Wees proactief met je nieuwe connecties. Reageer op hun bijdragen die zij posten door te liken of te commenten. Stuur ook persoonlijke berichten op gepaste momenten om nieuwe gesprekken te starten of een relatie op te bouwen. Wacht niet af totdat jij een bericht krijgt, maar neem initiatief door actief je LinkedIn te gebruiken.

Hieronder een voorbeeld van een simpel berichtje na het opdoen van een connectie: 

Houd ook je profielbezoekers, likes en commenters in de gaten. Dit laat zien wie al interesse hebt getoond in jouw profiel en met wie je makkelijker een nieuw gesprek zou kunnen beginnen. Houdt ook vooral in de gaten over de onderwerpen van hun posts, dit komt weer terug op het begrijpen van jouw doelgroeps interesses. 

Stap 4: Deel relevante content

Nu we de eerste stappen hebben gezet, is het tijd om je LinkedIn-profiel tot leven te brengen en de aandacht van je publiek te trekken.

Herinner je je nog de essentie van authenticiteit uit stap 1? Hier komt dat opnieuw om de hoek kijken, maar ditmaal met een focus op het uitstralen van wie je bent en waar je voor staat.

Denk aan de verhalen die je kunt delen over hoe je de perfecte kandidaat hebt gevonden, successen en inzichten tijdens je loopbaan als recruiter. Dit is je kans om geloofwaardigheid op te bouwen.

Laat ook zien waarom jouw bedrijf uitblinkt. Heeft het geweldige carrièremogelijkheden? Deel verhalen van medewerkers die binnen het bedrijf zijn gegroeid.

Mensen willen niet alleen weten wat je doet, maar vooral waarom je het doet. Laat de missie en waarden van je bedrijf doorschemeren in je content.

Toon ten slotte het menselijke aspect. Laat zien dat jullie niet alleen professionals zijn, maar ook een leuk en hecht team vormen.

In deze stap draait alles om het delen van relevante content die jou en je bedrijf laat opvallen. Tijd om te schitteren en te laten zien waarom jij en jouw organisatie uniek en onweerstaanbaar zijn.

Om samen te vatten:

  • 1. Vraag jezelf wie je doelgroep is en wat zij willen.
  • 2. Benader jouw doelgroep met een leuk bericht.
  • 3. Heb waardevolle interacties met jouw doelgroep door te reageren op posts en ze te berichten.
  • 4. Post relevant content die jouw doelgroep aanspreekt.
  • 5. Blijf dit proces constant herhalen en verbeteren. . 

Deze stappen kan je nu blijven herhalen om je naamsbekendheid te vergroten en een autoriteit te worden op LinkedIn. Onthoud dat dit een marathon is en geen sprint. Je plukt de vruchten er pas vanaf op de lange termijn. Dus wees consistent.

Deel deze blog?