Profectus LinkedIn growth consulting

Wat is employer branding en hoe pas je het toe?

Voorbeeld van een mooi employer brand
LinkedIn strategieTalent Sourcing
Aantrekken en behouden van talent. Je bent op zoek naar dé manier om dat te doen. Anders zat je waarschijnlijk ook niet op onze website. We gaan een geheim verklappen: het begint allemaal bij employer branding. Employer branding is hoe jij jouw merk presenteert richting (potentiële) werknemers. Je laat je waarden, bedrijfscultuur en voordelen zien.

Zo pas je employer branding toe

Top. Je weet nu wat employer branding is. Maar hoe doe je dat eigenlijk, employer branding? En vooral: hoe doe je dat consistent én goed? Geen zorgen – wij nemen je mee in het hele proces. Maar, wacht even. Eigenlijk gaan we nu iets te snel.

Wat zijn de voordelen van employer branding?

  • Een positief employer brand kan je bedrijf onderscheiden van concurrenten op de arbeidsmarkt. Het overtuigt potentiële kandidaten om voor jouw bedrijf te kiezen in plaats van voor een concurrent. Dit verhoogt de concurrentiekracht en het vermogen om talent aan te trekken.
  • Een goed employer brand kan de kosten voor het werven van personeel verlagen. Door een positieve reputatie op te bouwen, trek je proactief geïnteresseerde kandidaten aan, waardoor je minder afhankelijk bent van externe wervingskanalen en dure wervingscampagnes.
  • Employer branding draagt bij aan het behoud en de motivatie van werknemers. Als werknemers trots zijn op het bedrijf waar ze voor werken, voelen ze zich betrokken en zullen ze niet snel weggaan.
  • Sterke employer branding draagt bij aan een positieve reputatie van je bedrijf, zowel intern als extern. Dit leidt tot een verbeterd imago in de markt, een betere merkperceptie bij klanten en partners, en het aantrekken van potentiële investeerders.

En nu echt: zo pas je employer branding toe

Employer branding pas je op verschillende kanalen toe. Maar eerst: begin met het identificeren van de unieke identiteit en cultuur van je organisatie. Wat zijn de kernwaarden en bedrijfscultuur waar je trots op bent? Wat is de ‘why’ van je bedrijf? Waarom doe je wat je doet? Definieer je employer brand door deze elementen te benadrukken. Als je deze vervolgens in beeld hebt, pas je ‘m op alle kanalen toe:

Online

Bouw een sterke online aanwezigheid op, vooral op sociale media platforms die relevant zijn voor je doelgroep. Deel verhalen, foto’s en video’s die de bedrijfscultuur en werknemerservaring laten zien. Laat je huidige werknemers positieve ervaringen delen en fungeren als ambassadeurs van je employer brand.

Recruitment

Gebruik employer branding in je recruitment marketing. Bijvoorbeeld in het creëren van unieke vacatureteksten die meteen herkenbaar zijn in ‘jouw taal’. Gebruik beelden (foto én video) om de bedrijfscultuur weer te geven. En promoot je employer brand via verschillende kanalen, zoals jobboards, carrièrepagina’s en in sollicitatiegesprekken. Daarover gesproken…

Positieve candidate experience

Zorg voor een positieve ervaring voor sollicitanten gedurende het hele wervingsproces. Van de eerste kennismaking tot aan het onboardingproces; zorg ervoor dat kandidaten zich gewaardeerd en goed behandeld voelen, maar ook meteen jouw werkgeversmerk herkennen en begrijpen. Een positieve candidate experience versterkt je employer brand en kan positieve mond-tot-mondreclame genereren.

Onderscheidende arbeidsvoorwaarden

Benadruk de unieke arbeidsvoorwaarden en voordelen die je bedrijf biedt. Denk hierbij aan flexibele werktijden, thuiswerkmogelijkheden, opleidingsbudgetten, gezondheids- en welzijnsprogramma’s, teambuildingactiviteiten, en meer.

Partnerships en samenwerkingen

Werk samen met relevante externe partners, zoals universiteiten, brancheorganisaties of andere bedrijven, om je employer brand te versterken. Deze partnerships laten zien hoe jij jezelf ziet en met welke merken je je graag identificeert. 

Praktijkvoorbeelden om inspiratie op te doen

Praktijkvoorbeelden om van af te kijken. Dat is altijd ideaal, toch? Nee, natuurlijk ga je niet de strategie van je buurman overnemen. Maar deze voorbeelden gaan je wel een beeld geven over hoe employer branding in de praktijk werkt.

Funk-e

Dit Rotterdamse communicatiebureau maakt onder andere animaties voor bedrijven als Airbus, Coca-Cola, Philips en meer. Niet alleen komt de founder iedere ochtend elke medewerker een high five geven, daarnaast is er elke dag om 16:00 uur een ‘espresso-moment’ om allemaal even samen te komen (ook als je geen koffie drinkt). Ook is er elke dag een gezamenlijke lunch aan de bar en een vrijdagmiddagborrel die wel heel speciaal is: daarin presenteert iedereen wat er die week goed én fout ging, de FIF (oftwel: Fuck It Friday). Hoe je dit employer brand nog meer ziet? In het speelse taalgebruik, aanwezige kleuren en uitnodigende social media.

Airbnb

Airbnb is een bedrijf dat wereldwijd bekendstaat om zijn innovatieve en inclusieve bedrijfscultuur. Het bedrijf hecht veel waarde aan diversiteit en inclusie en zet zich in voor gelijke kansen voor iedereen. Airbnb promoot een open en gastvrije werkomgeving waarin alle werknemers zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Daarnaast biedt het bedrijf aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, zoals flexibele werktijden, reisvoordelen en mogelijkheden voor professionele groei en ontwikkeling.

Deel deze blog?