Profectus LinkedIn growth consulting

Sixt

Continue aanwas van nieuw talent voor SIXT door uniek abonnement
Talent Sourcing

SIXT zocht in een uitdagende arbeidsmarkt continu aanwas van salestalent. Tegelijkertijd merkte de autogigant dat het uitsluitend plaatsen van een vacature niet meer werkt. Ze besloten Profectus in te schakelen, en wij ontwierpen een maatwerkoplossing. We spraken Sonja van de Poll (Senior Professional Talent Acquisition) van SIXT over haar ervaringen met onze werkwijze.

Wie is Sixt?

SIXT is een Duits familiebedrijf, opgericht nog voor de Eerste Wereldoorlog. Ze richten zich voornamelijk op autoverhuur, maar zijn inmiddels ook uitgegroeid tot een grote speler in algemene mobiliteit. Zo kun je deelauto’s huren met SIXT Share, is er een taxiservice (SIXT ride) en kun je abonnementen op auto’s afnemen met SIXT+. Het unieke aan SIXT is de premium kwaliteit van de auto’s en de snelle service.

Uitdaging

Het talent van SIXT groeit snel door binnen het bedrijf en ook het bedrijf zelf blijft groeien. Daardoor is SIXT vaak op zoek naar nieuwe collega’s, vooral salesmedewerkers op verschillende locaties. Maar in een uitdagende arbeidsmarkt en zonder in-house recruiters is het voor het Duitse familiebedrijf erg tijdrovend om de zoektocht naar nieuwe collega’s steeds opnieuw op te starten. Daarnaast merkte SIXT dat het posten van een vacature en het wachten op goede respondenten niet meer werkt. Tijd voor een nieuwe manier van recruiten!

Aanpak

Via mond-tot-mondreclame (de beste vorm van reclame, als je het ons vraagt!) kwam SIXT bij ons terecht. We planden een kennismakingsgesprek, en zagen allebei de uitdaging en match positief in. Vervolgens omschreef SIXT de uitdaging voor ons, zodat wij aan de slag konden met een plan van aanpak. De uitdaging: maandelijks zijn er veel nieuwe salesmedewerkers nodig op verschillende SIXT-vestigingen. Daarnaast staan er regelmatig andere specifieke functies open. Hoe gaan we een continue aanwas van dit talent bij SIXT aanleveren?

Oplossing

Voor SIXT bedachten we een abonnementsvorm om voortdurend kandidaten aan te leveren voor de salesposities. Met dit abonnement betaalt SIXT een vast bedrag, waar wij elke maand 1000 kandidaten voor zoeken. SIXT geeft iedere maand aan op welke locaties de focus ligt. Zijn er andere vacatures? Dan leveren we hier kandidaten voor aan, buiten het abonnement om. Sonja: “Profectus past de werkwijze proactief (en in overleg met mij) voortdurend op een positieve manier aan om onze samenwerking te verbeteren. Zo begonnen we met contact wanneer het nodig was, en nu bellen we elke vrijdag even om af te stemmen wat onze bevindingen zijn en waar we kunnen bijschaven voor nog betere werving.”

“Ook is er een shared document voor statusupdates over kandidaten. Ik kan dus altijd zien hoe het met ieder project staat. De continue aanwas van salestalent door de abonnementsvorm scheelt daarnaast veel stress over personeelstekort. Ik kan er altijd op rekenen dat onze locaties voldoende mensen hebben.”

Resultaat

Toen SIXT bij ons instapte, was er veel vraag naar talent. Met ons shared document van mogelijke kandidaten heeft SIXT in de toekomst een poule waar zij en wij altijd op terug kunnen vallen om nieuw talent te plaatsen. Er zijn niet alleen voortdurend nieuwe medewerkers geplaatst, de hiring strategie van SIXT is ook future-proof. Sonja: “Ik kon me eerst geen goed beeld vormen van deze werkwijze, omdat het voor mij een nieuwe vorm van recruiten is. Maar meteen na ons kennismakingsgesprek kwam Profectus al alle afspraken na en inmiddels nemen ze steeds meer van mijn werk uit handen.”

Bijzonder bij Profectus

Sonja: “Ik heb eerder met recruiters gewerkt, maar dat is een groot verschil ten opzichte van Profectus. Vaak leveren agencies cv’s aan, Profectus besteedt veel meer tijd aan wat je zoekt én aan het werk uit handen nemen. Dat heb ik nog niet eerder ervaren. Als ik bijvoorbeeld eens op vakantie ben, zorgen zij dat ze zelf contact houden met kandidaten die op dat moment een proces bij SIXT hebben lopen. Veel van wat Profectus doet, is echt maatwerk. Daarnaast is een samenwerking met Profectus prijstechnisch heel aantrekkelijk. Ze werken met een fixed fee, waardoor je niet per kandidaat een hoge bonus betaalt.

Deel deze case?

Wil jij ons volgende succesverhaal worden?

Kom in contact en begin volgende week al met het groeien van jouw bedrijf via LinkedIn!